Tacksamhetsreflektion


Varje dag, eller i alla fall så ofta som man kommer ihåg, är det bra att bekräfta för sig själv vad man är tacksam för. Vissa gör det i slutet av dagen, när man ligger i sängen och skall sova. En ganska naturlig stund för reflektion. Själv föredrar jag morgonen. Det sätter liksom prägel på resten av dagen att redan på morgonen börja dagen med ett lugn och en positiv känsla i kroppen. Precis som hur domare ofta tidigt bestämmer vad för ton matchen skall ha.
 
Det är inte svårt, och tar inte lång tid. Jag sträcker på mig, för händerna högt upp över huvudet för att öppna upp bröstkorgen och tar ett djupt andetag (läs: gäspar) och släpper ner armarna likt en fjäril i en utsträckt rörelse. Och så tänker jag på vad jag är tacksam för idag.
 
Idag är jag tacksam för att jag är ledig. För att jag kan ta en kopp kaffe i lugn och ro.
 
I dagens värld av stress och press och fart och fläkt så kan en sådan här pytteliten förändring i vardagen påverka jättemycket. Jag tror att det är superviktigt att vi tar oss en stund och verkligen uppskattar de små sakerna, oavsett hur betydelselöst andra människor skulle tycka att det var. Rullar du ur sängen med ett surt och bittert humör, så kommer du säkert att missa bussen och sedan ha en riktigt tråkig och jobbig dag där allting bara går fel. För du har ju redan undermedvetet bestämt dig för det på morgonen.
 
Alla dagar är inte solskenshistorier och en dans på rosor, det är okej att ha dåliga dagar också - det är tack vare dem vi kan uppskatta våra bra dagar. Men om du rullar ur sängen och känner dig alldeles negativ över att gå till jobbet, ta en halv minut, sträck på dig, andas, och tänk på något litet du är tacksam för ändå. Att du har ett jobb, hur skön din säng är, den där lugna stunden på bussen, lönen, och så vidare.
 
☺️ nicevibes.


Guide | guide, hälsa, positivitet, tacksamhet | |
Upp